7) Communicatie als middelpunt: Voorbij de Uncanny Valley (2/2)

De vraag die dan ook snel rees, maar ik eigenlijk al deels beantwoorde; wat zijn deze bruggen? Het zijn dus de verbindingen die ons ego heeft gelegd met de buitenwereld. Voor een groot deel zijn die bruggen voor ons gelegd doordat we de wereld voor een groot deel zien zoals onze ouders, vrienden, klasgenoten en buurtgenoten dat doen en wij dat hebben overgenomen.

Betreffende reclame, propaganda, scholing is het vanaf grotere afstand dat ons verteld wordt hoe wij de wereld moeten gaan zien. Door deze afstand is de kracht van herhaling essentieel.

Het is in ieder geval zo dat onze wereld enorm rijk is aan dingen die onze aandacht proberen op te eisen en zo contact te leggen. Dit wordt dan ook gedaan door proberen een brug te bouwen naar ons toe of de reeds bestaande bruggen te gebruiken. Wijzelf moeten zelf ook keuzes maken waar we wel en geen verbindingen mee willen leggen en in deze tijd van informatie is de keuze enorm, maar zorgt ook heirdoor voor keuze stress. Uiteindelijk bepalen de keuzes ook wie wij zijn en wie wij (willen) worden. Maar omdat we grotendeels dezelfde informatie tot ons krijgen zie je dat we allemaal meer op elkaar lijken dan dat we verschillen. Kort door de bocht kun je dit onze cultuur noemen. Als we allemaal echt zo uniek waren als dat we graag denken, dan bestond er geen reclame, propaganda en psychologie. Grotendeels komt het natuurlijk ook voort omdat we sociale dieren zijn en dus afhankelijk zijn van de samenleving. Doe je teveel anders dan loop je de kans verstoten te worden, wat we allemaal op instinctief niveau niet willen.

Ik ga dan ook vooral in mijn stukken verder op de overeenkomsten en niet de unieke puntjes die ieder individu bezit, waardoor ze op bepaalde punten af zouden wijken van het gestelde profiel. Tenslotte gaat het me vooral om de massa en hoe deze te bereiken. Dit dan wel al met relatief simpele basiskennis waarmee je er objectief tegen aan kan kijken en niet hoeven te verzanden in subjectiviteit.