12) Communicatie als middelpunt: Bekende verbindingen (1/5)

Het is essentieel om te snappen waar de verbindingen/bruggen vandaan komen en hoe deze gevormd worden, om ze zo te kunnen vinden. Wel kan men er direct vanuit gaan dat bijna alle bruggen onbewust worden gebouwd. Het komt vooral voort uit onze evolutie en maakt onderdeel uit van ons instinkt. We zijn ons er zeer snel van bewust dat we ons best moeten doen binnen de groep te passen en kopiëren dan zoveel mogelijk elkaars gedrag. Dit gedrag wordt er dan ook diep in geëtst en zijn feitelijk de verbindingen/bruggen van ons ego naar de buitenwereld waarover ik alsmaar spreek.

 

Opvoeding/ouders: We worden geheel hulpeloos geboren en zijn afhankelijk van onze opvoeders de mensen er omheen. Hierdoor gaan we er dan ook blind vanuit dat alles wat zij doen en denken goed is en door hen te kopiëren nemen we veel over van hun normen en waarden. Dit blijft zo totdat de kinderen meer buiten huis bezig zijn. Dit maakt het ook relatief moeilijk om voor veel kinderen een ander leven te leiden dan hun ouders. Wel is er natuurlijk de puberteit die ouder en kind voor een ruime tijd wat uit elkaar kan drijven.

Nintendo maakt graag gebruik van reclame waarin ze beelden tonen van kinderen en ouders die “gezamenlijk” plezier beleven. De focus is zelfs groter dan op de spellen zelf, ze verkopen dan ook meer een gevoel van beleving.

De Pizza reclame waarin een man zich terug waant als klein jongetje, verkoopt ook een gevoel van authenticiteit en warmte waarmee mensen zich willen identificeren.

 

Vrienden: De grootste brug voor mond tot mond boodschappen. Vooral omdat vrienden gekozen zijn op basis van overeenkomende interesses en de besproken interesses vaker matchen en daardoor ook sneller overgenomen worden. Maar ook reclames die vriendschappen tonen die veel plezier samen hebben geeft mensen een band met hetgeen wat er verkocht wordt.

Bedrijven als Buzzer maken graag gebruik van social media om zo de producten die ze promoten een voor de ontvanger oprechtere bron van informatie te geven. Vrienden waarderen een mening van een vriend meer dan dat van een vreemde, laat staan reclame praat.

Snickers, Hi, Amstel en Heineken maakt ook leuk gebruik met hun reclames gericht op vriendschappen.