9) Communicatie als middelpunt: De boodschap

Uiteindelijk draait het uit op één: De Boodschap! Wat is de boodschap, voor wie is de boodschap en hoe deze het beste naar de ontvanger te versturen. De boodschap zelf moet je dan ook in de breedste zin van het woord zien. Het kan informatie zijn of een fysiek object dat men aan de man wil brengen

Dus denk aan Films, lesmateriaal, tekenfilms, televisieseries, bordspellen, debatten, videospellen, kleding, boeken eigenlijk alles wat een boodschap moet overbrengen valt hieronder. Iedere vorm van communicatie, interactie, of het nu een monoloog of dialoog is, heeft hiermee te maken.

Je kunt dus vooraf of tijdens het overbrengen van informatie bepalen wat wel en niet over zal komen, voor of tegen je kan werken, hoe de aandacht te bewaren en zelfs hoe iemand over te halen voor je doel. Je zou dit alles ook in een schema kunnen visualiseren.

Als we dit alles niet in acht nemen, lopen we het gevaar dat de boodschap niet aankomt. Zoals iedereen al ruim 25 jaar bekend is met de reclame van “Even Apeldoorn bellen.” Maar nog slechts 1 op de 5 mensen kunnen vertellen dat het om Centraal beheer Achmea gaat. Terwijl dat de uiteindelijke boodschap moet zijn.