4) Communicatie als middelpunt: Bridging the Uncanny Valley (2/3)

Oplossingen:

Laten we ook meteen even wat potentiële oplossingen noemen op basis van voorbeelden waar geen problemen lijken te zijn, of zeer weinig.

Feitelijk is het simpelste advies dus dingen te versimpelen en komischer te maken(dat mensen het niet te series hoeven te nemen), of die extra meters te maken zoals bij Avatar, of buiten het gebied te blijven wat voor mensen overbekend is. Pixar is voor nu één van de sterkste spelers betreffende CGI (computer generated images) en het de mensen niet onaangenaam weet te maken door praktisch ieder van hun films.

Dit wil niet zeggen dat het niet opgelost kan worden, alhoewel ik vermoed dat het op instinkt was gedaan, zijn er voorbeelden van hoe het wel moet en zal ik deze benoemen.

 

“Perfectie door imperfectie”

Vaak lijkt het probleem ook juist in de jacht naar perfectie te liggen. Vergelijk hierbij “The Polar Express met “The Incredibles”. De eerste genoemde heeft veel meer detail, realistischere bewegingen en probeert zichzelf overduidelijk te serieus te nemen. Bij de visualisatie kunnen dus dingen zoals 3D objecten er te gedetaileerd uit zien, waar versimpeling op vele fronten (en dus minder werk) meer zou opleveren.

Bij animaties kan je te perfect dingen visualiseren door gelijkmatige lijndiktes, te strakke schaduwlijnen en te goed kloppende animatie. Een overdreven houding met slaan, een slowmotion erbij met een vervormd gezicht en liters bloed zou dit dan weer compenseren. Vandaar dat overdrijving in de bewegingen, in houdingen of emoties juist zo goed kunnen werken.

Bij fotostrips, of geschilderde strips(zoals Storm), kom je ook ditzelfde probleem tegen. Meestal zijn de afbeeldingen tegenover de spreekwolkjes te anders en liggen de spreekwolkjes er dan erg plat op. Dit wekt vaak een aversie op terwijl de uren werk in de illustraties en de individuele werken verbluffend zijn als je ze één voor één zou inlijsten.

Dus door dingen niet altijd te perfect te willen doen, of juist opzettelijk fout te doen, door overdrijving, of bewust slechtere kwaliteit dingen te tonen kun je het geloofwaardiger maken.