10) Communicatie als middelpunt: Voor de massa

Zoals eerder gezegd is deze hypothese vooral bedoelt om met je boodschap de massa te bereiken. Enkele dingen blijken vrijwel universeel te zijn zoals eng, schattig en cool, maar onderdelen hiervan zijn afhankelijk van dingen zoals leeftijd, geslacht, geloof, etnische of culturele achtergrond.

We kunnen zelfs nog een stap verder gaan en dan komen we uit op de sociale elementen zoals  omgeving, ouders, buurt, vrienden etc. Wat de sociale basis legt (sociale erfelijkheid). Wel treed je hiervoor teveel in details waar ik me vooral wil richten op de grotere massa. Maar je zou tot zo diep kunnen gaan in het vergaren van informatie indien nodig bij groepen die potentieel interessant kunnen zijn voor je product en hoe deze te brengen.

Maar bij een grotere groep kunnen we met het een product zoals een horrorverhaal voor de westerse wereld niet moet komen met Voodoo. Is het puur voor mensen uit Tahiti, dan zullen ze daar relatief snel van onder de indruk kunnen zijn. Maar hier in Nederland hoef je er niet mee te komen Dus het is van belang in de belevingswereld van je doelgroep te duiken en daar de overeenkomsten uit te halen, die helpen het objectief te verklaren.

Verder is het is een kwestie van inzoomen en uitzoomen op je potentiële doelgroepen om zo uit te vinden of je product en boodschap er goed bij aansluiten en wat voor eventuele aanpassingen er nodig zijn.

Het uiteindelijke doel zou dan ook zijn een database te maken en daarin alle verzamelde informatie te vergaren en zo verschillende logische profielen te kunnen maken. Om zo te kijken wat een doelgroep van 20-30, man, blank, niet religieus wel of niet interessant kan vinden aan je product of de manier waarop je het brengt. De groeiende hoeveelheid informatie zou dan een steeds gedetailleerder beeld kunnen geven en je zou zo nog beter kunnen filteren wie je moet bereiken, of wat te doen om die groep te vergroten.