16) Communicatie als middelpunt: Bekende verbindingen (5/5)

Leeftijd: Bepaalde bruggen zijn van (relatief) tijdelijke aard. Naarmate mensen ouder worden zie je dat de voorkeuren die ze hebben steeds complexer worden. Er wordt van onder andere muziek, spellen, voedsel, informatie, boeken en andere uitingen waar ze zich mee bezig houden meer diepgang/verfijndheid verlangt. Zie hoe eenvoudig Nijntje is en zet daar bekende kunstwerken tegenover die uit vele lagen bestaan. In de tienertijd zie je kinderen zich los proberen te worstelen van het voor hun “kinderachtige” en tegelijk zich afzetten tegenover hun ouders. Vandaar dat wat tieners leuk vinden totaal niet te rijmen valt met wat de ouders kunnen waarderen. Zo kun je een tiener blijer maken met de Mac Donalds, dan met een met een Michelinster gewaardeerd Restaurant.

Bij de jongste leeftijden is K3 erg populair door de relatief eenvoudige dansjes, makkelijk te leren teksten en niet te ingewikkelde melodieën  bij de tieners is het nog niet zo erg veel meer verandert als je kijkt naar de boybands, house muziek, rap, waar het grootste verschil vooral in de teksten zit die nogal provocatief(Eminem, Rage of the Machines, Metalica, Offspring) kunnen zijn. Zelden zul je jongeren hebben die genieten van Beethoven, Mozart of Chopin. Maar ook bij de massa blijft een bepaalde eenvoud geliefd en kun je 90% van de mensen betrappen niet eens door te hebben waar “Paradise by the dashboardlight” nu eigenlijk over gaat.

Bij hoofdstuk 18 ga ik hier dieper op in en zie je de verbanden naar schattig, eng en cool.