15) Communicatie als middelpunt: Bekende verbindingen (4/5)

Religie: Globale brug die meestal via de ouders wordt geschept, maar een enorme band creëert die in de meeste regionen tot de dood blijft. Het gaat dan ook door van ouder op kind en kent vele mogelijkheden. Het trekt veel mensen nogal aan door de enorme geschiedenis, de enorme achterban en het mystieke. Vooral mensen die in een zware periode in hun leven bevinden en troost zoeken of antwoorden rondom hetgeen wat is gebeurt of jongeren die in de vorming van hun ego zijn, zijn vaak hier de antwoorden aan het zoeken. Wel is de beleving van religie erg gekoppeld aan de cultuur waar deze religie zich bevindt. Een moslim in Turkije is niet te vergelijken met een moslim uit Indonesië. Een christen in Italië is weer niet te vergelijken met iemand van de Amish, terwijl ze spreken van dezelfde Jezus en God.

Er zijn vele kanten die religie opent voor verhalen, politici, spellen of voor de vragen in het leven. De doelgroep is immens groot zowel als de mogelijkheden, wel wordt er immense kennis verwacht, enorme discretie en rekening gehouden worden met de versplintering van alle religies om er gebruik van te maken. Maar er zijn talloze series, films, documentaires die graag de religies op gevoelige film proberen te krijgen, enkel in de game industrie zijn ze nog relatief voorzichtig betreffende deze onderwerpen, enkel als het gaat over duivels en demonen. Kortom de schrikbeelden worden met veel dankbaarheid gebruikt, maar zijn vaak overlappend bij meerdere religies en makkelijker in te zetten.

 

Geslacht: Doordat mannen en vrouwen op bepaalde gebieden andere gevoelens kennen en hierdoor andere interesses. Hierdoor zijn er ook zogenaamde typische mannen en vrouwen dingen, wat zich al op erg jonge leeftijd uit. Daarnaast spelen ook cultuur en religie een rol die een soort van rolmodellen voorleggen hoe een man en vrouw zich zouden moeten gedragen. Wat voor sommige culturen en religies ook een groter probleem voorschotelt als het gaat over homoseksualiteit. Maar betreffende homoseksualiteit heerst er wel een soort van (sub)cultuur waarbij andere voorkeuren te vinden zijn dan bij hetero mannen en vrouwen. Ook al is het overduidelijk, toch zullen we even wat dingen verdelen. Vrouwen houden meer van films en series met een sterk emotionele inhoud, zoals drama, waar mannen meer leunen op actie en humor. Vrouwen houden meer van zachte maar vrolijke kleuren zoals oranje, roze, rood, paars en mannen meer van zwart, bruin, groen, blauw, beige. Dit soort dingen wordt ons er dan ook al ingegoten vanaf jonge leeftijd en nemen we het blind over.

Als spelmaker is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Soms kan een simpele beslissing al het verschil maken tussen een shoot ‘m up of een puzzle game. Waar bij het eerste voornamelijk de mannen worden aangesproken, waarbij puzzle games juist meer vrouwen komen kijken. Het is wel degelijk mogelijk om de twee doelgroepen samen te brengen, met adventure games of rpg’s waarbij puzzles en fantasie een grote rol spelen (Zelda, Final Fantasy, World of Warcraft). Ook in films is het mogelijk de doelgroepen samen te brengen, zoals met romantische comedies(four weddings and a funeral), historische drama’s(Elisabeth, Jeanne of d’arc, pearl harbor), Fantasy (Lord of the Rings, Harry Potter) en waar macht strijd en intriges samen komen(Rome, Spartacus). Maar overall gaat de man voor de kick, competitie, humor en overdrijving(300, Snatch, Iron Man, God of War, Uncharted, Gears of War) en de vrouw voor de romantiek, drama, puzzles en intriges (Love Actually, Mama Mia, Notting Hill, The Sims, Bejeweled, Tamagotchi.