13) Communicatie als middelpunt: Bekende verbindingen (2/5)

Familie: Een net zo grote brug als de vrienden brug, wat ook vaak hetzelfde kan aanvoelen als het gezin of de vriendenbanden die we hebben. Met relatief grote gezinnen/families zijn er ook banden te vormen die veel op vriendschappelijke banden lijken omdat een grotere familie vaak tot meer variatie leidt. Ook zijn er makkelijker dezelfde interesses te vinden dan en kan er een de lange geschiedenis zijn en de daarbij behorende familietradities. Ook nemen mensen onbewust zelf een bepaalde rol aan, zoals de gierige oom/tante, de lolbroek, het zwarte schaap of andere typetjes dat iedere familie wel kent. Maar dit alles bouwt ook bruggen/verbindingen die we dan ook snel voelen bij anderen.

Zie reclames waarin grote families in voor komen(italiaanse pasta reclame), of films/series waarin graag van de bekende clichés gebruik gemaakt wordt(Family Ties, Different Strokes.

 

Buurt/Omgeving: De omgeving is ook een sterke spiegel van ons bestaan. Hoe vaak zien we wel niet dat als iemand in de straat een nieuwe auto heeft, dat plots binnen enkele maanden meerderen een nieuwe auto hebben? Als de hele straat een Oranje feest wil houden, maar jij houdt er eigenlijk niet zo van, dan conformeer je je daaraan deels door peer pressure, maar natuurlijk ook nieuwsgierigheid. Ook op latere leeftijd laat ons hiervoor open staan. We zijn tenslotte ook een sociaal dier, wat groeit en bloeit binnen een samenleving. Dit kan zowel positieve als negatieve bruggen scheppen, hoe meer mensen geen interesse hebben in hun omgeving, hoe meer dit te zien is in de staat van de buurt waarin men leeft. Dit heeft natuurlijk ook allerlei vooroordelen als gevolg, waar vooral de televisie entertainment gebruik van maakt.

In veel films, documentaires en series wordt er dankbaar gebruik gemaakt van de vooroordelen volkjesbuurten(Lock Stock, Snatch), ghetto’s(politieseries zoals Miami Vice, Nash Bridges, CSI) of de ‘relatief’ rijken(Bold and the Beautiful, The Nanny, Desperate Housewives).Maar ook politici maken dankbaar gebruik om hun boodschap kracht bij te zetten als er een incident is gebeurt in een bepaalde buurt en te spreken over de vooroordelen.