22) Communicatie als middelpunt: Houd de boodschap simpel (1)

Wil je de massa aanspreken, dan is het vanzelfsprekend dat je de boodschap/product eenvoudig houdt. Dit heeft twee belangrijke gronden:

1) Hoe meer je aan je boodschap toevoegt, de groter de kans dat je je boodschap vertroebelt, of er iets mee communiceert wat een deel van de massa afstoot. Ook verslap je de aandacht als je het niet kort en bondig houdt.

2) Verfijndheid komt met de jaren. Hoe meer je iets tot je neemt (muziek, voedsel, videobeelden etc. etc.), hoe meer mensen de grenzen gaan verleggen in datgene dat ze interesseert. Dus interesse en enkel al door ouder(levenservaring) te worden ontstaat al op meer gebieden een verfijndheid.  Maar nog steeds is er teveel in deze wereld om je in te verdiepen, dus zelfs op middelbare leeftijd zullen de meeste mensen op de meeste gebieden geen verfijning kennen. We blijven daarom zien in de praktijk dat de best verkochte muziek, films, games en speelgoed een bepaalde eenvoud zal blijven kennen.

Omdat ieder mens de wereld zal moeten leren kennen, zal dus virtueel ieder mens wel een interesse hebben voor bepaalde dingen die er al eeuwen zijn. Denk aan knikkeren, touwtje springen, tikkertje en verstoppertje dat ondanks televisie en videogames en wat voor andere moderne bezigheden toch nog steeds interessant blijft.

Ook is het omdat bepaalde behoeftes instinctief in ons zitten voordat we deze ontgroeien of afgeleerd zijn. Tikkertje en verstoppertje leren ons voor te bereiden op de jacht, stoeien helpt ons fysiek omhoog te helpen binnen de groep en vet(calorierijk) eten beschermd tegen ondervoeding. Dit leren we deels af omdat het dus niet meer nodig is, of alternatieven op zijn dankzij onze moderne wereld.

Iedereen kent een bepaalde mate van verfijndheid, maar dit is gelimiteerd. Niemand kan zich overal in verdiepen, dus over de grote vlakken zijn we gelijk en verkiezen we eenvoud en is het daarom waarom reclame altijd op het grootste deel van de bevolking zal werken.

Mensen met een verfijnde smaak op een bepaald gebied zijn moeilijker te bereiken met een algemene aanpak. Maar de groep kan nog steeds relatief groot zijn en bovenal bereidt meer te betalen om hun interesse te verzadigen, dus kan het zeker belonend werken. Daarom zie je ook zoveel verschillende lagen in kwaliteit en kwantiteit in producten die duidelijk gerelateerd zijn.