21) Communicatie als middelpunt: Mooi objectief te benaderen

In tegenstelling tot wat ons vertelt wordt is mooi objectief te bepalen voor de massa. Wat we allemaal enorm kunnen waarderen is symmetrie, patronen, strakke lijnen, correcte verhoudingen en geordend. Dit zien we dan ook terug komen in dingen zoals kleding, meubels, auto’s en andere zaken. Denk aan het gebruik van vormen, kleuren, lijnen op voorwerpen, of in de vorm van de voorwerpen zelf. Zelfs mensen zelf beoordelen we onbewust op symmetrie, zo is er een sterke correlatie gevonden tussen hoe mooi mensen iemand vinden en de symmetrie van deze persoon.  Ook door er een stuk emotie die we kunnen relateren aan schattig, eng, mooi, zielig en het een bepaalde invulling geven kan hier enorm bij helpen.

Ook een boodschap aan hetgeen wat gemaakt is (mits gepast/nodig is), kan de aantrekkingskracht enorm verhogen. Dit zien we bij de massa waar een groter deel meer waardering kent voor een simpele illustratie van Snoopy die op zijn huis ligt en een filosofische/grappige gedachte heeft, tegenover een super realistische illustratie van Spider-man.

Wel is de mate waarin iemand iets mooi vindt afhankelijk van de eerder genoemde bekende verbindingen: Opvoeding/ouders - Vrienden - Familie - Buurt/omgeving - Cultuur - Subcultuur - Religie - Geslacht - Leeftijd (zie 12-16).

Een belangrijk punt om niet te vergeten is dat perfectie door middel van imperfectie niet vergeten dient te worden, want soms kunnen dingen net iets te perfect zijn en zo kunstmatig aan gaan voelen. Tenslotte is niets in het leven perfect en weten mensen dat op een onbewust niveau.