20) Communicatie als middelpunt: Contact leggen via welke Media?

Is je product rond, goed afgestemd op de doelgroep, weet je wat je wil vertellen wat duidelijk is voor ze, dan blijft er nog de media over. Tenslotte moet je een media kiezen waarop je je doelgroep wilt gaan bereiken. Belangrijk is om na te gaan of het medium wel je product goed kan representeren en/of dat je doelgroep wel voldoende bereikt wordt.

 

Papieren Media

De klassieke media, waarbij je kunt denken aan advertenties in kranten en magazines. Folders, Abri’s, flyers en brochures die je kan uitdelen. Menig bedrijf maakt ook gebruik van het concept “sponsored” magazine. Toen ik bij Memo Systems werkte,konden ze zo gratis hun mega brochures laten drukken terwijl Intel en andere bedrijven de kosten betaalden om in het blad te mogen staan.

Voor goede doelen is vaak de mogelijkheid aanwezig gratis advertenties te plaatsen in kranten en magazines, dit om nog lege plaatsen te vullen. Dit kan een betere onderhandelingspositie presenteren voor de commerciële adverteerder.

Probeer na te denken over wat mogelijk is wat goed bij je boodschap/product past want er zijn ook mogelijkheden zoals stickers, boekenleggers en andere printuitingen die langer bewaard blijven dan een flyer die vaak snel weggegooid worden.

Betreffende kranten en magazines is het wel belangrijk om er bewust van te zijn dat hoe jonger de doelgroep, hoe minder interesse in dit medium. De jeugd is minder gewend te betalen voor hun informatie en gaan steeds meer online. Dus is het vooral de mensen van 30 jaar en ouder die je hier kan vinden, maar ook deze maken steeds meer gebruik van internet.

 

Digitale Media

De nieuw(ere) media, waar je met relatief kleinere bedragen een groter publiek “kan” bereiken(zoals met adwords). Maar tegelijkertijd is de concurrentie ook vele mate groter en zijn mensen al een stuk meer verdoofd. Vooral banners in alle maten en soorten zijn hiervoor geschikt. Probeer wel de animatie te minimaliseren, zodat het niet gaat storen en vooral geen geluid. Er kan ook lokaal geadverteerd worden in bioscopen en zo relatief goedkoop uit zijn, terwijl er een zeer toepasselijke doelgroep gescoord kan worden.

Ook bij televisie kan net als bij kranten en magazines gratis geadverteerd worden door goede doelen, de hoeveelheid reclame hier van goede doelen is feitelijk een teken hoe slecht de advertentiemarkt is en dit voor commerciële bedrijven een teken is dat ze goed kunnen onderhandelen betreffende de kosten.

E-mail marketing kan ook erg krachtig zijn, maar een vuistregel is om niet iedere week de doelgroep te bestoken met een mail. Heb je een kostbare database aan e-mailadressen, dan wees er duurzaam mee. Ga niet voor de snelle winst door een goed lopend product extra te promoten, want op de lange termijn raak je mensen kwijt voor alle andere producten.

 

Social Media

Deels onderdeel van de digitale media, maar de opzet hiervan is zo anders, dat dit anders benadert dient te worden. Dit omdat 99% van de bedrijven het stukje “sociaal” totaal lijken te missen en meer is dan een plek voor entertainment voor mensen. Teveel sales mannetjes en marketeers duiken er op alsof het een nieuw verkoopkanaal is. Maar wat ze doen is juist hun eigen product/bedrijf enorm in diskrediet te brengen. Je komt op een vlak waarbij je zo erg dichtbij de persoon zelf bent, dat irritatie voor Spam erbij verbleekt. Mensen hebben dondergoed door dat je iets te verkopen hebt en je staat bij wijze recht voor hun deur je product te preken, waar ze natuurlijk niet om hebben gevraagd, dit is geen verkoopkanaal en het enigste wat je hier kan halen is een gun factor.

To do: Laat zien dat je betrokken bent met je “potentiële klanten” dat je hun problemen snapt en met liefde voor je product ze het beste advies wil geven. Wil je het alsnog als verkoopkanaal gebruiken, dan is de enigste veilige manier door mond op mond reclame (zoals Buzzer dat genereert), of je moet duidelijk maken dat er een sterk sociaal verband is met de verkoop van je product.