18) Communicatie als middelpunt: Schattig, Eng, Cool en Zielig objectief verklaard

Veel dingen die we voelen kunnen getriggered worden door dingen die we benoemen als schattig, cool eng en zielig. Omdat grote groepen mensen op dezelfde manier getriggered kunnen worden, wil het zeggen dat het niet zo persoonlijk is als mensen willen beweren en hoort het niet thuis in de wereld van subjectiviteit. Wel kunnen er verschillen zijn op basis van de “bekende verbindingen” wat iets beter of minder goed laat werken..

 

Schattig:

Verbonden aan de eerste levensfase van de mens(0-6). Als eerste onderzocht door Warner Bros voor hun creatie van de “Loony Tunes”. Ze gingen op zoek wat schattig maakte en kwamen snel uit in de fokwereld, waar mensen op zoek waren naar schattige dieren. De meeste mensen waren kinderloos of hadden al volwassen kinderen, maar wilde nog wel onderliggende behoefte om voor iets te zorgen vervullen. De onderzoekers kwamen snel uit bij een parallel die liep tussen de schattigste dieren en hoe een baby eruit ziet. Nu hebben ze dan met hun uitingen wel gekozen voor een overdrijving hiervan, maar dat helpt bij de emoties over te brengen en gezien de Uncanny Valley is teveel realisme gevaarlijk. Als je je in ieder geval aan deze regels houdt, dan kun je zelfs monsters schattig maken en ik ben tot op heden nog niets tegen gekomen wat ik zo niet schattig kon maken als ik dat wenste. Wel zou ik het liever willen omschrijven als dat schattig met het begin van het leven te maken heeft, omdat het simpelweg niet stopt zodra een baby plots een dreumes, peuter of kleuter wordt. Vooral omdat ik door het te bekijken als een levensfase cool en eng heb weten te benoemen.

Uit zich in een directe vertedering die we voelen voor bijna alle zoogdieren in die levensfase. Hoe uit te werken:versimpelde vormen, veel rondingen, zachte stoffen en primaire kleuren en karakters met grote ogen, bolle wangen, klein neusje en alles compact bij elkaar op de onderste helft van het gezicht. Denk aan Woezel en Pip, Loony Toons, Snoopy, Nijntje en Hello Kitty

 

Cool:

Draait om de vitale en vruchtbare tijd in ons leven(puberteit 14-24), waarin we tot bloei komen en ons soms zelfs onkwetsbaar achten, we willen voelen dat we leven en daardoor makkelijk risico’s nemen. Dus vooral tieners en jong volwassenen, strak gevormde, gezonde sterke lichamen, kleding, vrijheid, snelheid, auto’s, muziek, geweld, parachute springen, imago, snelle beslissingen en snel geld, allemaal dingen waar tegen op gekeken wordt. Een levensfase waarin adrenaline en testosteron hoogtij dagen vieren.

Uit zich in een vraag naar variatie en verveling is een zonde. Tatoeages, liefde voor gestroomlijnde dingen: (haaien(jongens) en dolfijnen(vrouwen), die ook deze vitaliteit uitstralen met hun strakke gestroomlijnde lichamen). Felle kleuren, sterke contrasten en avontuur (Gevoel van onsterfelijkheid). Dus alhoewel trendy, hypes en andere dingen die bij de jeugd hoort tijdelijk zijn. In de basis hebben ze de bovenstaande attributen gemeen. Een bloemetjes behang zal nooit cool zijn voor deze mensen en draken, harnassen, lanzen, raketten, zwaarden, paarden, oude Porches, Schwarzeneggers lichaam, Ferrari’s, leeuwen, jachtluipaarden, doberman’s en andere gestroomlijnde dieren/dingen/mensen uit het verleden zelfs nu nog “cool” blijven.

Enkele voorbeelden van cool die de tand des tijds overleven (Terminator, Sportauto’s, tatoeages)

 

Eng:

Alles wat ons confronteert met de dood(laatste fase van het leven of de kwetsbaarheid/imperfecties van ons bestaan, angsten die we elkaar aanleren. Ook zijn er gemeenschappelijke angsten vanuit een religie of cultuur.

Waarom we zombies ook enger vinden dan een draak van een kilometer hoogte, omdat we simpelweg met ons eigen sterfelijkheid worden geconfronteerd  Eigenlijk komt hier de originele “Valley” van “The Uncanny Valley” om de hoek kijken. Maar ook trauma’s die alle mensen met elkaar delen, zoals naalden kennen we allen. Of dingen vooral voor de westerse wereld “witte jassen voodoo”… Als een dokter ons slecht nieuws geeft, ook al zou het niet zo zijn wij zouden er drie maanden later een stuk slechter uitzien, omdat we ze blind vertrouwen. Maar in veel andere plaatsen in de wereld hebben dokters niet zo’n hoog aanzien en zouden ze minder heftig reageren. Sommige dingen zijn dus blijkbaar cultuur gericht, zoals iemand uit Haïti geloofd in Voodoo, wat ons weer niets zou doen. Verder zijn er ook aangeleerde angsten, zoals spinnen, andere insecten, reptielen of zelfs muizen, terwijl deze dieren over het algemeen veel banger voor ons zijn en ons weinig kunnen maken (vooral in het westen, waar we nauwelijks dodelijke dieren kennen). Meeste kinderen onder de 4 kennen tenslotte geen angst voor spinnen, of bijen, toch vroeg of laat nemen ze de angst over als ze meer en meer anderen er heftig op zien reageren. Maar ook kunnen mensen door de strenge regels van hun geloof een gemeenschappelijke angst hebben en deze gezamenlijk doorstaan of naar handelen. Dit zijn dan ook geweldige overbrengers voor een verhaal, boodschap of spellen. Bovenal blijven mensen een angst hebben voor hetgeen dat ze niet kunnen zien, wat de belangrijkste tool is voor horrorfilms.

Enkele voorbeelden van gebruik maken van mensen hun angsten zijn: Dawn of the Dead, Aliens, Hellraiser, Exorsist, Resident Evil.

 

Zielig:

Sterk aan twee levensfases te koppelen, het begin en het einde. Waarin we het kwetsbaarste zijn, maar we kunnen ook in de andere fases kwetsbaar zijn. Het hang enorm sterk aan ons empathische vermogen om het leed van anderen te voelen en de angst daar zelf nooit in te willen verkeren.

Als een baby op de één of andere reden niet schattig overkomt, dan is er bijna altijd iets mis mee. Een misvorming of andere handicap, of gewoon lelijk. Dit vinden we dan eigenlijk best zielig voor het kind en/of ouders. Zo ook met mensen die alles behalve cool zijn, of keihard de buitenbeentjes zijn, die vinden we eigenlijk ook zielig. Komen we mensen tegen die zwaar gehandicapt zijn, of stervende zijn, maar er niet eng uitzien, dan weer vinden we het zielig. In alle gevallen hebben we het dan met een ander te doen.

Vooral in organisaties die het moeten hebben van donaties, laten beelden zien van mensen of dieren die bedreigt worden, mishandelt zijn of acute hulp nodig hebben. Gericht op de angst dat als er iets misgaat de mensen zelf ook geholpen willen worden.Ook in veel films wordt graag gebruik gemaakt van een of meerdere karakters die oneerlijk behandelt worden, om zo een situatie te krijgen waarin de oplossing voor de hoofdpersoon(hoe erg dan ook) gerechtvaardigd wordt. Ook de politiek maakt hier dankbaar gebruik van om zo bepaalde keuzes goed te keuren, of af te dwingen.

 

Dit zijn de vier belangrijkste emotionele triggers die objectief in te zetten zijn om de massa in beweging te krijgen.