23) Communicatie als middelpunt: Houd de boodschap simpel (2)

Wat erg belangrijk is dat je makkelijk teveel moeite steekt in de boodschap. Te snel in de details gaat en je meegaat in de gedachtestroom van de andere creatievelingen en niet hoe de massa het zal ontvangen.

Je ziet dit bij vormgevers in de vorm van ‘GEEN COMIC SANS’ of  ’GEEN BRUSHSCRIPT”! Omdat het zoveel gebruikt wordt, hebben de meeste vormgevers een enorme aversie voor ontwikkelt. Maar de meeste mensen zijn zich hier totaal onbewust van en aangezien zij de doelgroep zijn,  zijn dingen zoals de aversie voor bepaalde fonts irrelevant.

Simpelweg kun je zeggen dat het vaak “Parels voor de zwijnen” is. Zolang je de boodschap helder en duidelijk brengt win je daar veel meer mee dan een  ”mooi/origineel” ontwerp. Niet dat de vormgeving onbelangrijk is, deze kan wel degelijk het verschil maken, maar in de kern mag deze nooit in de weg komen te staan voor de boodschap.